ورق های فلزی

  • تاریخ انتشار : 2021/05/10
  • دسته بندی : مقالات
  • نظرات : 0

ورق فلزی چیست؟

انواع ورق های فلزی از فلزهای مختلف مانند فولادهای ساختمانی، فولادهای ضد زنگ، آلیاژهای آلومینیوم، مس، برنج و … ساخته شده اند. ورق های فلزی در ابعاد و ضخامت های مختلفی وجود دارند. همچنین ورق های فلزی از لحاظ سطح نیز شامل ورق های مختلفی هستند. مثل ورق های آج دار، خش دار و ورق های صاف.

ورق های فلزی

کاربرد ورق های فلزی

از ورق های فلزی در کارهایی مانند ساخت بدنه خودروها، کشتی ها و هواپیماها، ساخت انواع سطح های فلزی، ساخت انواع مخازن و تانکرها و … استفاده می شود.

انواع ورق های فلزی

  • ورق سیاه(ورق گرم)
  • ورق روغنی (ورق سرد)
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی
  • ورق اسید شویی
  • ورق آلومینیوم

ورق سیاه

ورق سیاه در ۲ نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی و در استانداردهای مختلف تولید می شود، ورق های نورد گرم (ورق سیاه ) معروفترین ورق فولادی است که با توجه به نوع آن مصارف گوناگونی در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و … دارد.

ورق روغنی

ورق های روغنی توسط تکنولوژی نورد سرد تولید می شود. این ورق ها به علت براق بودن و جلوه خوب آن ها بیشتر بر روی ظاهر اجسام کاربرد دارند.به علت استفاده از نورد سرد در ورق روغنی کیفیت و ظاهر این ورق بسیار عالی است.

ورق روغنی ST12

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه نوعی فولاد است که با روی پوشانده شده است. دلیل این امر مقاوم کردن ورق در برابر خوردگی می باشد. از این ورق در جاهایی مانند سقف شیروانی ها، گلخانه ها و هر جایی که در آن امکان این وجود که سطح آن خورده شود به کار می رود. هر چه ضخامت روی بیشتر باشد مقاومت ورق نیز بیشتر می شود.
از این ورق بیشتر در جاهای مرطوب استفاده می شود زیرا حتی اگر پوشش آن شکستگی پیدا کند باز هم از زنگ زدن محفوظ می ماند. در بعضی موارد نیز در ساندویچ پانل از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

ورق رنگی

رنگ پاشی معمولا روی ورق های گالوانیزه صورت می گیرد. ورق گالوانیزه را در کوره های خاصی رنگ پاشی می کنند. این ورق های به علت زیبایی و تنوع رنگی که دارند بیشتر در ساخت کانکس از آن ها استفاده می شود و دارای استاندارهای جهانی می باشند که در همه جا یکسان است.

ورق اسید شوئی

به ورق هایی که توسط اسید کلریدریک چربی های روی ورقی که به ضخامت دلخواه رسیده است زدوده می شود، اسید شویی می گویند.
ورق اسید شویی شده از ورق گرم تولید می شود که طی پروسه ای زغال ها و ناخالصی های روی سطح آن توسط اسید گرفته می شود و حالتی براق و روغنی پیدا می کند.
از ورق اسید شویی شده در مصارف ساختمانی، تولید مخازن گاز، اتومبیل سازی و… استفاده می شود.

جدول وزنی ورق های اسیدشوئی

ورق اسید شویی

منبع : دانش چی